شبکه های اجتماعی از دیدگاه اوسینت ( بخش 1 )
فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام، هر یک به تنهایی اطلاعات بیشتری را در مقایسه با مجموع تمامی شبکه های اجتماعی دیگر به ما ارائه می دهند.
با این حال، گزینه های دیگر بسیار متعدد هستند و باید بررسی شوند.
با اینکه بیشترین استفاده کاربران را در سایتهای محبوب و پرطرفدار شاهد هستیم، ممکن است در این شبکه ها شواهد و مدارک مجرمانه ای دستگیرمان نشود.
در این شبکه های اجتماعی پرطرفدار، احتمالاً به جای اینکه مدرکی دال بر تخلف سوژه پیدا کنید، مادر بزرگش را ملاقات خواهید کرد که حاضر است شهادت بدهد که نوه اش بی گناه است.
داده های دقیق تر و خصوصی تر، معمولاً در شبکه های کوچکتر رد و بدل می شوند.
مظنون شما احتمالاً در شبکه های مطرح هم حضور دارد، اما اطلاعات شخصی تر خودش را در شبکه های کوچک با دیگران مبادله می کند.
با سایتهای پرطرفدارتر شروع می کنیم و به تدریج سراغ سایتهای کمتر شناخته شده هم خواهیم رفت.
(linkedin.com) LinkedIn
هنگامی که بحث شبکه های اجتماعی حرفه ای – تجاری به میان بیاید، LinkedIn حرف اول را می زند.
این سرویس به شرکت مایکروسافت تعلق داشته و در حال حاضر بیش از 610 میلیون مشترک از اقصی نقاط جهان دارد.
برای دسترسی به هرگونه داده ای از این سایت و یا جستجو در بانک اطلاعاتی آن، باید ابتدا یک پروفایل رایگان در این سایت بسازید.
نحوه جستجو در لینکدین:
همانند هر شبکه اجتماعی دیگری، در اینجا هم توصیه می کنم که حساب کاربری مورد نیاز را با حداقل اطلاعات لازم ایجاد کنید.
کادر جستجوی موجود در صفحات این سایت به شما اجازه می دهد تا در سایت بر اساس نام واقعی، عنوان، شرکت و موقعیت جغرافیایی به جستجو در پایگاه داده سایت بپردازید.
چنین جستجویی معمولاً چندین نتیجه مرتبط با موضوعات مختلف را به همراه خواهد داشت. در قسمت بالای صفحه نتایج، این امکان برای شما فراهم شده است تا نتایج یافت شده را بر اساس پارامترهایی مانند نام، عنوان، شرکت، مدرسه، موقعیت مکانی و … پالایش کنید.
آگاهی از نام واقعی سوژه، در اینجا از هر چیز دیگری سودمند تر خواهد بود.
آیتم های اطلاعاتی مرتبط با هر یک از نتایج حاصله، شامل کارفرما، موقعیت جغرافیایی، صنعت زمینه فعالیت، و شاید هم یک عکس از سوژه هستند.
بعد از پیدا کردن سوژه، می توانید بر روی نام او کلیک کنید تا صفحه پروفایل سوژه در این شبکه اجتماعی را ببینید. اگر نامی که در جستحوی آن هستید، فراوانی بالایی داشت، می توانید با استفاده از فیلترهای موجود در بالای صفحه نتایج، تعداد گزینه های یافت شده را کاهش دهید.
پروفایل های کاربران در LinkedIn حاوی اطلاعات فراوانی است.
از آنجا که کاربرد اصلی این شبکه اجتماعی ارتباطات حرفه ای – تجاری است، عمده اطلاعات مندرج در پروفایل کاربران، صحیح و واقعی است.
بسیاری از کاربران این سایت، از همین شبکه برای ارتباطات کاری خود استفاده می کنند. بسیاری از پروفایلها شامل اطلاعات کامل تماس فرد، از جمله شماره تلفن همراه وی نیز هستند. در زمان بررسی سوء پیشینه افراد متقاضی استخدام، LinkedIn یکی از اولین جاهایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
پروفایل سوژه در این شبکه اجتماعی اغلب اطلاعاتی از محل کار قبلی، اطلاعات تحصیلی و فارغ التحصیلی و روابط کاری و همکاران وی را در اختیار ما قرار خواهد داد. به جز جستجوی نام افراد و شرکت ها، می توانید هر کلمه کلیدی یا عبارتی را هم که در پروفایل سوژه مشاهده کردید، در LinkedIn جستجو کنید.
از آنجا که بسیاری از افراد شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل خود را در پروفایلشان درج می کنند، شناسایی کاربر مرتبط با این داده ها آسان است.
کافیست به صفحه پروفایل مورد نظر مراجعه کنید تا هم اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، و هم از شماره تلفن همراه سوژه مطمئن شوید.